« بازگشت

بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری چه کسانی هستند؟

بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری چه کسانی هستند؟

مدیر مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: مجموعه‌ای از بازیگران در چرخه نوآوری و فناوری حضور دارند که پایه آن‌ها افراد نوآور و فناور هستند که در کنار سایر بازیگران مانند چرخ‌دنده باعث گردش این سیستم می‌شوند.
سلیمان اسماعیل‌زاده‌ها اظهار کرد: مجموعه‌ای از بازیگران در چرخه نوآوری و فناوری حضور دارند که پایه آن افراد نوآور و فناور هستند؛ در کنار افراد نوآور برخی سازمان‌های مختلف نیز حضور دارند که مانند چرخ‌دنده با سایزهای کوچک و بزرگ باعث گردش این سیستم می‌شوند.
وی ادامه داد: در گام نخست باید فناوری و نوآوری جلوه واقعی پیداکرده و در گام‌های بعدی مراحل تجاری شدن را طی کنند و در هدف غایی به محصول تجاری‌سازی شده برسند تا بخشی از مشکلات جامعه را حل کنند.
مدیر مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تصریح کرد: در این اکوسیستم بخش‌های مختلفی حضور دارند که مراکز نوآوری کوچک‌ترین بخش آن است و در حقیقت مراکز نوآوری اولین جایی هستند که به افراد نوآور و فناور برای حضور پیشنهاد می‌شود؛ بعد از مراجعه به این مراکز و غربالگری ایده و نتیجه نهایی آن افراد نوآور این آمادگی را پیدا می‌کنند که وارد مراکز شتاب‌دهی شوند تا یک نمونه از ایده خود را بسازند.
وی خاطرنشان کرد: نوآوران با کمک مراکز شتابدهی یک نمونه از ایده خود را می‌سازند و این مانند یک قیف می‌ماند که برای مثال اگر ورودی قیف ۳۰۰۰ ایده باشد، خروجی تجاری‌سازی شده بین یک تا سه محصول تجاری‌سازی در سطوح مختلف خواهد بود.
اسماعیل‌زاده‌ها تصریح کرد: ۹۰۰ ایده وارد مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین شد که بعد از پنج سال درنهایت ۶ محصول تجاری‌سازی وارد بازار شدند؛ ازجمله این محصولات می‌توان به مواد شوینده و پاک‌کننده‌های صنعتی با صادرات ۱۰۰ هزار دلاری، ساخت بُردهای الکترونیکی با توجه به نیاز صنعت با سود هفت میلیارد تومان، ساخت بازی با ۴۰۰ هزار مصرف‌کننده و ساخت خودروی الکتریکی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در این چرخه و اکوسیستم، بعداز این ساخت نمونه محصول، بازیگران دیگر وارد سیستم می‌شوند و در این مرحله ایده‌ها می‌توانند وارد مراکز رشد شده و به‌صورت خودجوش به هسته فناور، واحد فناور، شرکت دانش‌بنیان تبدیل شوند و محصول خود را به‌صورت خودجوش تولید کنند.
مدیر مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اضافه کرد: گاهی نیاز است که به ایده، سرمایه تزریق شود که پیشنهاد می‌شود که در کنار فناوران سرمایه‌گذارانی حضور داشته باشند تا با کمک هم ایده را تجاری‌سازی کرده و به یک فرصت کارآفرینانه تبدیل کنند؛ در اینجا سرمایه‌گذار نیز یکی از بازیگران این اکوسیستم محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: بعدازاین مرحله بازیگران دیگری ازجمله کارگزاران انتقال فناوری و کارگزاران ارزیابی فناوری وارد می‌شوند که در استان قزوین با حضور شرکت شهرک‌های صنعتی کارگزار انتقال فناوری و فن بازار وجود دارد که نقش خوبی را در حوزه فناوری ایفا می‌کنند.
اسماعیل‌زاده‌ها اشاره کرد: از دیگر بازیگران این حوزه می‌توان به پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان با بیش از ۳۰۰ میلیون تومان گردش مالی را در کنار خود جای می‌دهند که حمایت بیشتری نسبت به مراکز رشد دارند.
وی عنوان کرد: استانداری، سازمان امور مالیاتی و بیمه نقش حاکمیتی در این اکوسیستم دارند که سعی می‌کنند با ایجاد برخی حمایت‌ها بسترهای لازم را فراهم کنند که این توسعه بهتر اتفاق افتد؛ سیستم‌های مالی و بانکی از دیگر بازیگران هستند که اگر بتواند تسهیلات ارزان قیمت و پرداخت‌های با ویژگی متناسب برای افراد این اکوسیستم داشته باشند، موجب سهل‌تر شدن حرکت چرخ‌دنده در این سیستم می‌شود.
مدیر مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با اشاره به تاریخچه فناوری در قزوین، اظهار کرد: سال ۹۰ مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کردند که در سال‌های نخست به دنبال فرهنگ‌سازی نوآوری، فناوری و کارآفرینی، دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف برگزار شد که خروجی آن تشکیل ۵۰ شرکت فناور شد؛ از این تعداد ۱۷ شرکت گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری گرفتند و چند شرکت نیز توانستند محصولات خود را صادر کنند و این گام نخست دانشگاه بود که برای کارآفرینی نوآورانه و مبتنی بر فناوری برداشت.
اسماعیل‌زاده‌ها خاطرنشان کرد: در مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی باید به المان‌های مختلف پرداخته شود و تمام المان‌ها نقش خود را به‌درستی ایفا کنند؛ در این‌ارتباط باید چرخه‌های مختلف به روش‌های مختلفی تسهیل شود و با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه در جهت حمایت از تولیدات داخلی حرکت کرده و از نوآوری‌ها حمایت کنیم تا بخشی از مشکلات جامعه حل شود و گام‌هایی را برای توسعه و تعالی کشور برداریم.